2015/04/13

Święty Ogień zstąpił do wiernych. "Największy cud"

W Bazylice Zmartwychwstania Pańskiego (nazywanej też Bazyliką Grobu Świętego) w Jerozolimie znów zapłonął Święty Ogień. Tzw. Cud Świętego Ognia ma miejsce raz w roku, w Wielką Sobotę (wg kalendarza juliańskiego). Zjawisku temu towarzyszy niepokojące proroctwo – jeśli niezwykły płomień nie zstąpi do wiernych, należy oczekiwać końca świata.                                                                                                                                                                                                                                       
We­dług ko­ścio­ła pra­wo­sław­ne­go, Świę­ty Ogień to to samo świa­tło, które po zmar­twych­wsta­niu Chry­stu­sa to­wa­rzy­szy­ło uka­za­niu się anio­ła trzem Ma­riom. Jego po­ja­wie­nie się na­zy­wa­ne jest przez wier­nych naj­więk­szym cudem chrze­ści­jań­skim, do­wo­dzą­cym po­nad­to, że to pra­wo­sła­wie pra­wi­dło­wo wy­zna­cza datę Wiel­ka­no­cy.
Co­rocz­na ce­re­mo­nia od­by­wa się pod nad­zo­rem władz i po­li­cji, które pil­nu­ją, by nie do­szło do oszu­stwa. Prze­bieg jest za­wsze ten sam. W Wiel­ki Pią­tek w Ba­zy­li­ce ga­szo­ne są wszyst­kie lampy i świe­ce. Dzień póź­niej, po upew­nie­niu się, że w ka­pli­cy Groby Bo­że­go nie ma żad­nych źró­deł ognia, zo­sta­je ona za­pie­czę­to­wa­na wo­skiem.
W wiel­ko­so­bot­nie po­po­łu­dnie pra­wo­sław­ny pa­triar­cha Je­ro­zo­li­my prze­ła­mu­je pie­czę­cie i wkra­cza do Grobu, gdzie od­ma­wia mo­dli­twy i prosi o zstą­pie­nie Świę­te­go Ognia. Wów­czas nad tzw. Ka­mie­niem Na­masz­cze­nia uka­zu­je się nie­bie­ska­we świa­tło, two­rzą­ce na­stęp­nie ko­lum­nę ognia, od któ­rej du­chow­ny za­pa­la świe­ce.
Na­stęp­nie pło­mień prze­ka­zy­wa­ny jest wier­nym. Nie­któ­rzy twier­dzą, że ich świe­ce same się za­pa­la­ją. Po­nad­to rze­ko­mo  na po­cząt­ku Świę­ty Ogień nie parzy, dla­te­go lu­dzie ob­my­wa­ją w nim twarz i włosy.  Świę­ty Ogień jest na­stęp­nie roz­wo­żo­ny do kra­jów o tra­dy­cji pra­wo­sław­nej.
Zbu­do­wa­na w cza­sach Kon­stan­ty­na Ba­zy­li­ka Grobu Pań­skie­go zo­sta­ła po­świę­co­na w 336 roku. Po znisz­cze­niach w wie­kach VII, XI i XIX ko­lej­no ją od­bu­do­wy­wa­no i prze­bu­do­wy­wa­no, w związ­ku z czym obec­nie jest to mie­sza­ni­na ko­ścio­łów, ka­plic i do­bu­dó­wek, upa­mięt­nia­ją­cych różne wy­da­rze­nia bi­blij­ne.
Miej­sce to sta­no­wi obec­nie wspól­ną wła­sność sze­ściu Ko­ścio­łów chrze­ści­jań­skich. Trzy z nich: fran­cisz­ka­nie (od 1333 r. jako ka­to­li­cy), pra­wo­sław­ni Grecy (od 1757) i Or­mia­nie, są współ­wła­ści­cie­la­mi głów­nych czę­ści Ba­zy­li­ki, a po­nad­to mają tam wła­sne po­miesz­cze­nia i ka­pli­ce. Na Kal­wa­rii (Gol­go­cie), miej­scu ukrzy­żo­wa­nia Je­zu­sa, są dwie ka­pli­ce: ła­cin­ni­ków (fran­cisz­ka­nów) i Gre­ków (pra­wo­sław­nych). Ka­pli­cą Grobu Świę­te­go opie­ku­ją się ka­to­li­cy, Grecy i Or­mia­nie. Kop­to­wie mają dwa po­miesz­cze­nia przy Ba­zy­li­ce i wła­sną ka­plicz­kę za Ka­pli­cą Grobu Świę­te­go. Naj­mniej upraw­nień do ko­rzy­sta­nia z ba­zy­li­ki mają wspól­no­ty sy­ryj­sko-ja­ko­bic­ka i etiop­ska.
Po­sta­no­wie­nia w tej spra­wie, tzw. "satus quo", obo­wią­zu­ją od 1852 r., po­nie­waż w prze­szło­ści do­cho­dzi­ło do cią­głych kon­flik­tów mię­dzy wy­zna­nia­mi na temat za­rów­no wy­stro­ju, jak i ko­rzy­sta­nia ze świą­ty­ni przez po­szcze­gól­ne w

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz