Dodano: 29.04.2017 [14:46]
Umiejętność słuchania jest podstawą empatii i zrozumienia w stosunku do drugiego człowieka. Prawdziwe słuchanie powinno być aktywne, wymaga zaangażowania, skupienia uwagi i chęci zrozumienia. Właściwe słuchanie jest kluczem do autentycznej komunikacji.
Warunki dobrego słuchania:
– nie przerywaj, gdy ktoś mówi,
– odrzuć od siebie frustrację, wzburzenie, gniew, gwałtowną chęć polemiki, pretensje, żale,
– nie oceniają słów ani osoby, która je wypowiada,
– nie przekreślaj rozmówcy, choćbyś miał do tego powody, daj mu nową szansą,
– staraj się zaakceptować rozmówcę i to, co do ciebie mówi,
– patrz na rozmówcę z nadzieją, załóż, że jeszcze może się zmienić,
– bądź otwarty i ufny, nie przywołuj wcześniejszych negatywnych doświadczeń z tą osobą, by ją dyskredytować w swoich oczach lub jej,
– spróbuj zrozumieć jej sposób myślenia i odczuwania,
– w czasie słuchania skup się na tym, co mówi do ciebie rozmówca, i spróbuj odczytać jego przekaz niewerbalny (mowa ciała: wzrok, ruchy rąk, wyraz twarzy, ton głosu, inne wyrazy emocji itd.),
– aktywne i zaangażowane słuchanie jest podstawą, która stara się objąć możliwie całą rzeczywistość drugiej osoby,
– przy rozumieniu drugiej osoby samo słuchanie słów jest tylko elementem, który powinien być uzupełniony o życzliwą pamięć innych sytuacji i zdarzeń,
– nie popełniaj błędu zbyt dosłownego rozumienia słów czy wyrywania ich z kontekstu emocjonalnego i życiowego,
– w czasie słuchania nie zajmuj się czymś innym, na przykład nie obmyślaj odpowiedzi na słowa rozmówcy,
– bądź aktywny w czasie słuchania i umiej to wyrazić słowami lub pozawerbalnie (przez uśmiech, spojrzenie, przyjazny gest),
– nie nalegaj na większe otwarcie, nie stawiaj kłopotliwych lub zbyt bolesnych czy intymnych pytań,
– umiej przyjąć i być wdzięczny za poziom otwartości, który już jest,
– okaż, że zależy ci na osobie, której słuchasz, że podążasz za jej tokiem myślenia, że towarzyszysz jej z nieustanną uwagą,
– okaż, że doceniasz osobę, której słuchasz, i że jest ona dla ciebie wartościowa i ważna,
– jeśli chcesz mieć pewność właściwego rozumienia rozmówcy, podsumuj to, co usłyszałeś, i z pokorą oraz życzliwością zapytaj, czy rozumiesz to właściwie,
– istnieje silny związek między poznawaniem i rozumieniem siebie oraz poznawaniem i rozumieniem innych ludzi,
– jeśli umiesz słuchać i rozumieć swoje myśli, łatwiej będzie ci to robić w stosunku do innych i odwrotnie.
Zalety dobrego słuchania
Czasem aktywne i zaangażowane słuchanie wystarczy do rozwiązania problemu, poprawy relacji, poczucia bycia rozumianym.
Innym razem jest dobrym wstępem do dalszych działań, spotkań, rozmów, za każdym razem trzeba to właściwie rozeznać.
W wielu sytuacjach w relacjach małżeńskich i rodzinnych aktywne, pełne zaangażowania i akceptacji słuchanie jest wyrazem i przekazywaniem głębokiej miłości.
Dobre słuchanie to wielki krok w stronę większej empatii, rozumienia i akceptacji drugiej osoby i siebie samego.
Warunki dobrego słuchania:
– nie przerywaj, gdy ktoś mówi,
– odrzuć od siebie frustrację, wzburzenie, gniew, gwałtowną chęć polemiki, pretensje, żale,
– nie oceniają słów ani osoby, która je wypowiada,
– nie przekreślaj rozmówcy, choćbyś miał do tego powody, daj mu nową szansą,
– staraj się zaakceptować rozmówcę i to, co do ciebie mówi,
– patrz na rozmówcę z nadzieją, załóż, że jeszcze może się zmienić,
– bądź otwarty i ufny, nie przywołuj wcześniejszych negatywnych doświadczeń z tą osobą, by ją dyskredytować w swoich oczach lub jej,
– spróbuj zrozumieć jej sposób myślenia i odczuwania,
– w czasie słuchania skup się na tym, co mówi do ciebie rozmówca, i spróbuj odczytać jego przekaz niewerbalny (mowa ciała: wzrok, ruchy rąk, wyraz twarzy, ton głosu, inne wyrazy emocji itd.),
– aktywne i zaangażowane słuchanie jest podstawą, która stara się objąć możliwie całą rzeczywistość drugiej osoby,
– przy rozumieniu drugiej osoby samo słuchanie słów jest tylko elementem, który powinien być uzupełniony o życzliwą pamięć innych sytuacji i zdarzeń,
– nie popełniaj błędu zbyt dosłownego rozumienia słów czy wyrywania ich z kontekstu emocjonalnego i życiowego,
– w czasie słuchania nie zajmuj się czymś innym, na przykład nie obmyślaj odpowiedzi na słowa rozmówcy,
– bądź aktywny w czasie słuchania i umiej to wyrazić słowami lub pozawerbalnie (przez uśmiech, spojrzenie, przyjazny gest),
– nie nalegaj na większe otwarcie, nie stawiaj kłopotliwych lub zbyt bolesnych czy intymnych pytań,
– umiej przyjąć i być wdzięczny za poziom otwartości, który już jest,
– okaż, że zależy ci na osobie, której słuchasz, że podążasz za jej tokiem myślenia, że towarzyszysz jej z nieustanną uwagą,
– okaż, że doceniasz osobę, której słuchasz, i że jest ona dla ciebie wartościowa i ważna,
– jeśli chcesz mieć pewność właściwego rozumienia rozmówcy, podsumuj to, co usłyszałeś, i z pokorą oraz życzliwością zapytaj, czy rozumiesz to właściwie,
– istnieje silny związek między poznawaniem i rozumieniem siebie oraz poznawaniem i rozumieniem innych ludzi,
– jeśli umiesz słuchać i rozumieć swoje myśli, łatwiej będzie ci to robić w stosunku do innych i odwrotnie.
Zalety dobrego słuchania
Czasem aktywne i zaangażowane słuchanie wystarczy do rozwiązania problemu, poprawy relacji, poczucia bycia rozumianym.
Innym razem jest dobrym wstępem do dalszych działań, spotkań, rozmów, za każdym razem trzeba to właściwie rozeznać.
W wielu sytuacjach w relacjach małżeńskich i rodzinnych aktywne, pełne zaangażowania i akceptacji słuchanie jest wyrazem i przekazywaniem głębokiej miłości.
Dobre słuchanie to wielki krok w stronę większej empatii, rozumienia i akceptacji drugiej osoby i siebie samego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz