Dyslektykiem pozostaje się na całe życie. Dlatego też bardzo ważne jest jej wczesne rozpoznanie i rozpoczęcie terapii, polegającej w dużej mierze na wyćwiczeniu pewnych umiejętności, które sprawią, że dysleksja będzie mniej utrudniała normalne funkcjonowanie. Pierwsze objawy, które mogą sugerować, że dziecko jest dyslektykiem, można zauważyć już w przedszkolu lub w zerówce, natomiast postawienie prawidłowej diagnozy możliwe jest dopiero około 10. roku życia. Wtedy też należy zgłosić się z dzieckiem do poradni psychologicznopedagogicznej. Po trwającym kilka godzin badaniu terapeuta może stwierdzić czy dziecko cierpi na dysleksję i wystawić opinię o dostosowaniu warunków egzaminacyjnych do dysfunkcji ucznia. Nie jest tajemnicą, że rodzice starają się załatwić take zaświadczenie i domagają się specjalnego traktowania dziecka, które mimo miernych wyników bywa przepychane z klasy do klasy. Niewielu rodziców jest świadomych, że takie praktyki prowadzą w efekcie do wypaczenia charakteru, a opinia o dysleksji nie jest przepustką do łatwego życia.
Rodzaje dysleksji
Dysortografia – brak umiejętności poprawnego pisania. Aby ją zdiagnozować należy sprawdzić, czy dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości zasad poprawnej pisowni.
Dysgrafia – nieumiejętność ładnego pisania (koślawienie liter, nierówne pismo). Ponieważ początkowo wszystkie dzieci piszą jak kura pazurem problem pojawia się, gdy pomimo ćwiczeń nie następuje poprawa.
Dyskalkulia – problemy z matematyką. Nieumiejętność oceny, która liczba jest większa, a która mniejsza, kłopoty z określaniem zbiorów, a nawet samego pojęcia liczb.
Dysortografia – brak umiejętności poprawnego pisania. Aby ją zdiagnozować należy sprawdzić, czy dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości zasad poprawnej pisowni.
Dysgrafia – nieumiejętność ładnego pisania (koślawienie liter, nierówne pismo). Ponieważ początkowo wszystkie dzieci piszą jak kura pazurem problem pojawia się, gdy pomimo ćwiczeń nie następuje poprawa.
Dyskalkulia – problemy z matematyką. Nieumiejętność oceny, która liczba jest większa, a która mniejsza, kłopoty z określaniem zbiorów, a nawet samego pojęcia liczb.
- narzeka na zawroty głowy, bóle brzucha;
- stosuje powtórzenia, dodaje nieistniejące litery lub przestawia, omija je, zamienia albo przekręca;
- czyta kilkakrotnie ten sam tekst ze słabym rozumieniem;
- literuje fonetycznie i niekonsekwentnie.
Sławni dyslektycy:
Albert Einstein, Leonardo da Vinci,
Winston Churchill, Aleksander Bell,
Henry Ford, Nelson Rockefeller,
Hans Christian Andersen, Walt Disney,
Tom Cruise, Whoopi Goldberg.Dyslektyk podczas czytania:
Albert Einstein, Leonardo da Vinci,
Winston Churchill, Aleksander Bell,
Henry Ford, Nelson Rockefeller,
Hans Christian Andersen, Walt Disney,
Tom Cruise, Whoopi Goldberg.Dyslektyk podczas czytania:
Dysgrafik podczas pisania:
- może trzymać długopis w niewłaściwy sposób;
- nie potrafi napisać liter o jednakowej wielkości;
- pismo ma nierówne;
- miewa nieskoordynowane ruchy rąk;
- przejawia skłonności do choroby lokomocyjnej;
- bywa lewo lub oburęczny;
- myli stronę prawą z lewą i pojęcia „nad” i „pod”.
Dyskalkulik podczas liczenia:
- ma trudności z określaniem czasu;
- pomaga sobie liczeniem na palcach;
- zna prawidłową odpowiedź, ale nie potrafi jej zapisać w postaci równania;
- miewa trudności z liczeniem pieniędzy lub przedmiotów;
- potrafi rozwiązywać proste równania, ale zadania tekstowe sprawiają mu trudność;
- tzw. „wyższa matematyka” sprawia im trudność.
autor: Monika Filipowska
źródło: ludzkasprawa.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz