Dodano: 28.07.2015 [16:17]
Jak będzie wyglądała reforma mediów publicznych, jeśli uda się ją przeprowadzić zgodnie z programem PiS? Obecne spółki skarbu państwa zostaną przekształcone w instytucje kultury lub instytucje wyższej użyteczności publicznej. Zarządy tych mediów będą jednoosobowe, a prezesów wybierze się spośród autorytetów świata kultury i mediów. Telewizja Polska i Polskie Radio będą w co najmniej 75 proc. finansowane ze środków publicznych. Zapewnimy im środki w wysokości przynajmniej 1 promila PKB, co w liczbach bezwzględnych wynosi około 1,5 mld zł. Taki poziom finansowania pozwoli na znaczne ograniczenie emisji reklam w TVP.
Nowy świat mediów
Zdjęcie z mediów publicznych komercyjnej klątwy doprowadzi do zwiększenia liczby godzin programu poświęconego kulturze wysokiej, edukacji historycznej i pogłębionej debacie publicznej. Polskie media publiczne będą mecenasem wielkich produkcji filmowych i seriali opartych na klasyce polskiej literatury. Chcielibyśmy, aby co roku powstawały co najmniej dwa seriale historyczne, wypełniające białe plamy w naszej historii. Odrodzimy polską produkcję filmów animowanych dla dzieci. Powrócimy do mecenatu nad reportażem radiowym i hojnie wesprzemy filmy dokumentalne oraz będziemy dbali o obecność poezji. Jesteśmy krajem niezwykle bogatym przyrodniczo, z tradycjami
Konieczne jest przywrócenie dialogu społecznego i właściwej debaty publicznej. W porze największej oglądalności trzeba nadrobić braki w edukacji obywatelskiej – wyjaśnić Polakom zasady funkcjonowania państwa i najważniejszych dziedzin życia zbiorowego: edukacji, służby zdrowia, systemu emerytalnego, budżetu. Trzeba odejść od infantylnej, tabloidowej formy programów informacyjnych. Musimy zatrzymać monopolizację mediów przez kapitał zagraniczny. Do polskiego prawa wprowadzone zostaną przepisy antymonopolowe dotyczące dopuszczalnego (na poziomie 20–25 proc.) udziału w rynku mediów danego typu podmiotów powiązanych kapitałowo z zagranicą.
Trzeba wzmocnić media regionalne i lokalne. Radykalnie wzmocnimy regionalne stacje radiowe i telewizyjne. Co najmniej połowa środków publicznych dla mediów będzie przeznaczana na ten cel. Lokalna produkcja telewizyjna to obecnie zaledwie trzy godziny dziennie. W wielu miastach są świetni dziennikarze, z których umiejętności dziś się nie korzysta. Konieczne jest więc kilkakrotne zwiększenie liczby godzin lokalnej
Media dla społeczeństwa
Stworzymy nowe prawo prasowe, uwzględniające współczesny stan środków przekazu, wzmocnimy w nim pozycję dziennikarza-twórcy, a także kontrolną funkcję mediów w państwie. Ustawa powinna powstać w dialogu wszystkich zainteresowanych stron.
Ważne będzie wsparcie dla
W stronę odbiorców
Nowoczesne media to większy udział widzów w tworzeniu programu. Nastąpi radykalne zwiększenie kompetencji rad programowych, wyłanianych spośród aktywnych widzów. Rady programowe w formie corocznego absolutorium programowego będą decydowały o przedłużeniu kontraktu prezesów publicznej radiofonii i telewizji. Konieczne są publikacja w internecie ocen i recenzji poszczególnych programów, wytworzenie zwyczaju analizy poszczególnych gatunków radiowych i telewizyjnych. Rozważymy tworzenie sieci klubów w mniejszych miejscowościach, które regularnie odwiedzane byłyby przez autorów danych audycji.
Będziemy wspierali pluralizm mediów, np. w ustawie – Prawo telekomunikacyjne zniesiemy obowiązek
Niesłychanie ważna jest również ochrona dzieci i rodziny. Dlatego w prawie telekomunikacyjnym wprowadzimy przepisy skutecznie chroniące dzieci przed dostępem do pornografii w telefonii komórkowej i internecie poprzez nakazanie operatorom domyślnego zastosowania filtrów chroniących dzieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz