2015/06/02

Absurd sezonu? Dla urzędników ściana baru to pas drogowy

Ta sprawa na pewno będzie walczyć o wysoką pozycję w rankingu absurdów. Dla urzędników ze Szczecina, ściana Baru Pasztecik jest pasem drogowym i jego właścicielka powinna płacić za umieszczony na niej napis PASZTECIK.
Co ciekawe, napis wisi nad lokalem od  ponad 40 lat. Między innymi dlatego właścicielka lokalu pani Bogumiła Polańska uważa, że urzędnicy chcą od niej ściągnąć haracz. Przecież napis widzieli od lat.
– Nie chodzi o pieniądze, jako takie. Chodzi o traktowanie ludzi, tych już nielicznych, którzy tak długo prowadzą biznes w Szczecinie. Radni czy władze miasta mogłyby zrobić prezent i powiedzieć, to jest nasz kultowy produkt, nazwa rozsławiła miasto, niech więc napis dalej sobie wisi, traktujemy go jako jedną z wizytówek Szczecina. Ale nie, oni chcą tylko pieniędzy i nic ich tak naprawdę innego nie obchodzi. Poza tym to nie jest reklama, to nazwa zakładu – mówi Pani Bogumiła portalowi gs24.pl.
Urzędnicy ze Szczecina uważają, że kobieta musi płacić, a ściana Baru Pasztecik jest pasem drogowym. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przesłał dziennikarzom gs24.pl taką odpowiedź:
– „ZDiTM informuję, iż zgodnie z art. 40 ust. 1 i 2 pkt. 3 ustawy o drogach publicznych (Dz.U. z 2015r., poz. 460) umieszczenie reklamy w pasie drogowym wymaga zezwolenia zarządcy drogi wydawanej w formie decyzji administracyjnej. W przypadku, kiedy na granicy działki budowlanej usytuowany jest budynek, a działką sąsiednia jest użytek drogowy to każde mocowanie reklamy do ściany budynku, czy też umieszczenie reklamy pod wykuszem albo balkonem oznacza lokalizowanie na działce stanowiącej pas drogowy.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie informuje, iż zgodnie z treścią art. 4 pkt. 1 i 23 pas drogowy to wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogami, natomiast reklama to nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi, nie będący znakiem w rozumieniu przepisów o znakach i sygnałach lub znakiem informacyjnym o obiektach użyteczności publicznej ustawiony przez gminę.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem jeśli nośnik reklamowy został umieszczony w ten sposób, iż narusza przestrzeń nad drogą publiczną (a więc znajduje się w pasie drogowym w rozumieniu art. 4 pkt. 1 ustawy o drogach publicznych), a nie uzyskał stosownego zezwolenia zarządca drogi w tym przedmiocie to spełnione zostały przesłanki określone w art. 40 ust. 12 pkt. 1 tej ustawy, przewidujące wymierzenie kary pieniężnej w wypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi.
Granica pasa drogowego w miejscu zlokalizowania przedmiotowej reklamy przebiega po licu budynku z gruntem więc wymaga zezwolenia ZDiTM.
Zarządca drogi pobiera opłaty wyłącznie gdy zajęcie ma miejsce w psie drogowym”.
Co sądzicie o tej sprawie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz